V rámci laboratoře HUME Lab jsou podporovány grantové projekty, publikační činnost, doktorské závěrečné práce, magisterské a bakalářské závěrečné práce. Níže vybíráme jen některé z podpořených výstupů.
Granty
- Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu (2023–2026), TQ01000265, TAČR - SIGMA
- Virtuální divadlo jako nové médium poznávání kultury (2023–2026), TQ01000037, TAČR - SIGMA
- Signaler psychology: Investigating computations underlying human cooperative communication (2023-2025), GA23-05655S, GAČR - STANDARD
- Identifikace bariér v procesu komunikace prostorových sociálně-demografických informací (2023-2025), GA23-06187S, GAČR - STANDARD
- Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky (2021-2024), GA21-08218S, GAČR - STANDARD
- Existential security, secular institutions, and group norms: Explaining the rise of non-theism (2023-2024), QUB_2022, Explaining Atheism
- Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (2020-2023), TL03000346, TAČR - ÉTA
- The influence of socio-cultural factors and writing system on perception and cognition of complex visual stimuli (2019-2022), GC19-09265J, GAČR - MEZINÁRODNÍ
- Rozvoj komunikačních kompetencí novou vzdělávací metodikou, vycházející z objektivního hodnocení biosignálů performera a recipienta 2019-2021, TJ02000293, TAČR - ZÉTA
Publikace
- Švaříček, R., Dostálová, N., Sedmidubský, J., & Černek, A. (2025). INSIGHT: Combining fixation visualisations and residual neural networks for dyslexia classification from eye-tracking data. Dyslexia (Chichester, England), 31(1), e1801. https://doi.org/10.1002/dys.1801
- Lacko, D., Čeněk, J., Arıkan, A., Dresler, T., Galang, A. J., Stachoň, Z., Šašinková, A., Tsai, J.-L., Prošek, T., Ugwitz, P., & Šašinka, Č. (2025). Investigating the geography of thought across 11 countries: Cross-cultural differences in analytic and holistic cognitive styles using simple perceptual tasks and reaction time modeling. Journal of Experimental Psychology: General, 154(2), 325–346. https://doi.org/10.1037/xge0001685
- Nenadalová, J., & Řezníček, D. (2024). Sensing ghosts and other dangerous beings: uncertainty, sensory deprivation, and the feeling of presence. Religion Brain & Behavior. Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 17 pp. https://doi.org/10.1080/2153599X.2024.2305460
- Almási, Z., Földváry, K., Káčová, N., Lu, W., Šašinka, Č., & Šašinková, A. (2024). Immersed in culture: designing a collaborative virtual reality theatre platform for Mandarin learners: interview with Natálie Káčová, Wei-lun Lu, Čeněk Šašinka, and Alžběta Šašinková. Theatralia, 27(2), 81–86. https://doi.org/10.5817/TY2024-2-6
- Saxler, F. M., Dorrough, A. R., Froehlich, L., Block, K., Croft, A., Meeussen, L., Olsson, M. I. T., Schmader, T., Schuster, C., van Grootel, S., Van Laar, C., Atkinson, C., Benson-Greenwald, T., Birneanu, A., Cavojova, V., Cheryan, S., Lee Kai Chung, A., Danyliuk, I., Dar-Nimrod, I., de Lemus, S., … Martiny, S. E. (2024). Did descriptive and prescriptive norms about gender equality at home change during the COVID-19 pandemic? A cross-national investigation. Personality & social psychology bulletin, 1461672231219719. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/01461672231219719
- Nenadalová, J., Szymanek, P., & Van Leeuwen, N. (2024). Revisiting feeling of threat and agency detection: A preregistered virtual reality study. Psychology of Religion and Spirituality. WASHINGTON: Educational Publishing Foundation - American Psychological Association. Advance online publication, 1-15. https://doi.org/10.1037/rel0000538
- Snopková, D., Švédová, H., Kubíček, P., & Stachoň, Z. (2019). Navigation in indoor environments: Does the type of visual learning stimulus matter? ISPRS International Journal of Geo-Information, 8(251). https://doi.org/10.3390/ijgi8060251
- Orquin, J. L., & Holmqvist, K. B. (2017). Threats to the validity of eye-movement research in psychology. Behavior Research Methods, 50(4), 1645–1656. Springer New York LLC. https://doi.org/10.3758/s13428-017-0998-z
Doktorské práce
- KARBANOVÁ, Alice. Décoder la symphonie du langage et de la musique: la dynamique cognitive de l'interprétation des chansons (2025)
- NENADALOVÁ, Jana. On the role of sensory deprivation, social seclusion, and authority in the formation of religious experience (2024)
- SNOPKOVÁ, Dajana. The influence of building characteristics on route choice during an evacuation (2023)
- JUŘÍKOVÁ, Zuzana. Eye of the teacher: Using eye tracking to explore professional vision of teachers and teachers gaze (2022)
- STRAKA, Ondřej. Metakognice u intelektově nadaných dětí (2021)
- JUŘÍK, Vojtěch. Interacting With 3D Geovisualizations: Cognitive Processing of Virtual Geographic Environments (2020)
- ŠTĚPÁNKOVÁ, Lenka. Testing spatial cognitive ability (2019)
- KRAJINA, Anida. Interpretace online spotřebitelského chování z perspektivy neurovědy o spotřebiteli - mezigenerační studie (2018)
- KUNDTOVÁ KLOCOVÁ, Eva. Body in Ritual Space: Communication through embodied practices in religious ritual (2018)
- KRÁTKÝ, Jan. The constitutive role of materiality in a ritual and religious cognition (2018)
- HERMANN, Lukáš. User Issues of Interactive 3D Geovisualizations (2018)
Bakalářské a magisterské diplomové práce
- VOMLELOVÁ, Ivana. Využití technologie eye-trackingu pro zkoumání vlivu metakognitivních pobídek na proces učení (2025)
- MASTILOVÁ, Anežka. Sledování očních pohybů dyslektických žáků se zaměřením na čtení slabik (2024)
- ŠKRDLA, Jakub. Simulátory chození a umělecké videohry na hranicích médií (2023)
- KOŠŤÁL, Martin. Analýza vědeckého využití virtuální rekonstrukce (2022)
- JOCHECOVÁ, Kateřina. Rozdíly v prostorové orientaci během evakuačního chování (2021)
- NOVICKÝ, Filip. Neural Context Retrieving Strategy as a Guide for Object Recognition (2020)
- KEMKOVÁ, Katarína. Zrakové vnímanie sociálnych podnetov u detí s poruchou autistického spektra (2019)
- DOSTÁLOVÁ, Nicol. Vliv heteroforií na práci s počítačem (2019)
- DOHNALOVÁ, Markéta. The Effect of Anxiety on Reading Effectiveness and Efficiency (2019)
- BENEŠ, Michal. Vliv stavové/rysové úzkosti a instrukce přehodnocení na pracovní paměť (2019)
- JOCHECOVÁ, Kateřina. Kvalitativní rozdíly v prostorové orientaci mezi muži a ženami (PoC) (2019)
- ŽVÁČKOVÁ, Šárka. Vliv typu 2D a 3D vizualizace na kontextovou výbavnost (2019)
- ŠVEDOVÁ, Hana. Uživatelské aspekty vyhledávání tras ve virtuální realitě (2018)
- SOCHÁŇ, Jakub. Percepční strategie související s hodnocením přítomnosti prožívané emoce u úsměvů (2018)
- PAVELKA, Tomáš. Problematika popisu na mapách (2018)
- ŽÁKOVÁ, Kateřina. Rozdíly ve vnímáni prostoru na pseudo 3D mapách mezi předmětovými a prostorovými vizualisty (2018)
- ŠAFRATOVÁ, Iveta. Negace, NPI a pravděpodobnost: experimentální studie (2018)
- SNOPKOVÁ, Dajana. Vliv realizmu vizualizace při navigaci uživatelů (2018)
- NOVOTNÁ, Michaela. Rozdíly v HRV mezi činnostně a stavově orientovanými jedinci při navození efektu ego depletion (2018)
- TEJKL, Hynek. Kolaborativní imerzivní virtuální prostředí: analýza zkušenosti uživatele při práci s geografickými modely (2018)
- FILA, Milan. Fotorealistické a symbolizované 3D modely v kartografii (2017)
- DAŇA, Josef. Complex Networks Analysis in IT Organizations (2017)
- TRNKOVÁ, Eliška. Kartografická vizualizace vícerozměrných dat (2017)
- ČÍŽKOVÁ, Kamila. Rozdíly v prostorových znalostech získaných během orientace v přírodě mezi prostorovými a předmětovými vizualisty (2017)
- KRAUS, Jakub. The Easing Effect of Holding Hands on Mental Pain (2017)
- KOUDELOVÁ, Tereza. EEG in Translation Process Research (2017)
- SEDLÁK, Michal. Relaxácia v imerzívnej virtuálnej realite (2017)
- UGWITZ, Pavel. Experimental Possibilities in Individual Differences Research (2017)
- SEBERA, Jan. Eye-tracking in translation process (2017)
- NENADALOVÁ, Jana. Mystická zkušenost v laboratoři – sugestibilita a terapie tmou (2017)
- GAVENDOVÁ, Barbora. Online versus tradiční tisk očima jeho čtenářů (2016)